Studiedag op 26 april 2024 10.30-15.00 over geschiedenis en hergebruik van bijbelteksten. ‘De Schutse’, Mérodelaan 1, 1422 GB Uithoorn. Opgave bij Leen de Ronde, leenderonde58@gmail.com.

De bijbel als biografie van God en mensen

Onder deze titel is in febr. 2024 het nieuwste boek verschenen van Eep Talstra, voormalig hoogleraar OT aan de VU.
De ondertitel: Geschiedenis en hergebruik van teksten.

Abraham, Sara en de drie engelen. Marc Chagall. Wikiart

Het boek laat zich verstaan als een hartstochtelijk pleidooi om de bijbelteksten vooral te blijven lezen en uit te lezen om de ‘plot’ van de biografie niet te missen. Veel klassieke en ook moderne schema’s van bijbel lezen blijken daar niet aan te voldoen. Talstra komt op voor het goed recht van Gods eigen onafhankelijkheid in zijn geschiedenis met mensen.

Dat heeft dus ook een eigenzinnig boek tot resultaat: onmodieus én aanstekelijk (dagblad Trouw).

Het volgend citaat geeft daar blijk van: ‘Het herlezen en herschrijven van teksten na nieuwe ervaringen is in de bijbel fundamenteel. Wat niet alleen betekent dat bijbelschrijvers opnieuw over God nadenken, maar ook omgekeerd: God herneemt zichzelf meer dan eens, verandert zijn omgang met Israël en maakt daarmee voor de lezer een nieuwe speelruimte van het leven zichtbaar. Dat gaat ook over God zelf als speler binnen de plot van teksten en niet alleen over het ‘godsbeeld’ van een schrijver.’ (pag. 251)

Over dit spannende en belangrijke boek belegt de Dirk Monshouwer Stichting op vrijdag 26 april 2024 een studiedag, met de schrijver als eerste inleider en prof. Joep Dubbink als co-referent.

Plaats: ‘De Schutse’, De Mérodelaan 1, 1422 GB Uithoorn.

Tijd: Vrijdag 26 april 2024 van 10.30 uur tot 15.00 uur, inclusief lunch

Wij nodigen u uit om een donatie te doen waarmee u het werk van de Dirk Monshouwer Stichting ondersteunt. Richtbedrag is 20 euro.

Graag uw opgave bij: gerbenhwestra@gmail.com  of leenderonde58@gmail.com