Online-exegese

Samen met collega’s aan het begin van de week een tekst vertalen en bespreken zodat je preekvoorbereiding een vliegende start maakt? Je alvast verdiepen in de Bijbeltekst die op het rooster staat? Je kennis van het nieuwtestamentisch Grieks of oudtestamentisch Hebreeuws bijhouden? Of gewoon genieten van een stimulerend gesprek over een klassieke tekst? Dat kan door deel te nemen aan het Online Exegeseteam dat de Dirk Monshouwerstichting samen met De Nieuwe Bijbelschool heeft geïnitieerd.

Op dinsdagmorgen van 9 tot 10 komen we bij elkaar in Zoom. We bespreken dan een vertaling van een lezing die voor de zondag erop op het Oecumenisch Leesrooster staat. In een uur tijd zit je goed in de tekst, heb je een beeld van de exegetische vragen, de hermeneutische uitdagingen en de homiletische mogelijkheden van de tekst.

De bijeenkomsten hebben een vaste opbouw. De eerste tien minuten luisteren we naar de vertaling die een van de deelnemers heeft gemaakt. Vervolgens gaan we veertig minuten in gesprek in groepjes van ongeveer 6-8 deelnemers. En de laatste tien minuten worden plenair de inzichten die in de groepjes ontstonden gedeeld. Klokslag tien uur ronden we af.

Je kunt aanhaken wanneer je wilt. De uitnodiging ontvang je wekelijks per e-mail. Als je een bericht stuurt via onderstaand formulier word je op de verzendlijst gezet. Je hoeft je niet op te geven en er zijn geen andere verplichtingen. Als je frequent deelneemt, zou je een donatie kunnen doen aan de Dirk Monshouwerstichting of aan De Nieuwe Bijbelschool.

Ook voor vragen kun je onderstaand formulier gebruiken.

Coordinator van het online Exegeseteam is Jan Willem Stam. Hij is ook bestuurslid van de Dirk Monshouwerstichting.

Informatie over online exegese-bijeenkomsten